۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد

حیطه استدلال بالینی سیزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان پزشکی سراسر کشور

 

 

معرفی حیطه :

با توجه به پیشرفتها و تحولات عظیمی که طی این چند دهه درعرصهای مختلف علوم پزشکی شاهد آن هستیم و کشف و ثبت داده ها و فرضیات و نظریات مختلف و نتایج کارازمایی های جدید ، هر چه جلوتر میرویم به پاسخهای بیشتری در علوم مختلف دست میابیم اما گویی ماهیت علوم تجربی بر ندانستن و فرضیه سرایی و آزمودن و ثبت نظریات جدید بنا شده ؛ چرا که با دست یافتن به پاسخهای بیشتر ، ابهامات و پرسش های بیشتر و بیشتری مطرح میشود که همگی نیازمند یافتن و ثبت دادهای جدید ، طرح فرضیات و آزمودن آنهاست تا بدینگونه به نظریات قابل قبولی برسیم و به یکی دیگر از سوالاتمان پاسخ گوییم - و این چرخه ادامه دارد.

جدای از علم و دانش نظری که کسب و به روز نگاه داشتن نیازمند سالها تلاش مجدانه است ،  داشتن قدرت تحلیل و استدلال دانش کسب شده و به کار گیری آن ، هنری است که زیبنده هر پزشک است

حیطه استدلال بالینی بر آن است تا قدرت تحلیل و به کار گیری دانش کسب شده توسط دانشجویان را به چالش کشیده و از منظری جدید به یافتهای علمی و نحوه بکارگیری ان بنگرد.

 

در ادامه به بخشی از کتاب ارزشمند استدلال بالینی ؛ مفاهیم، آموزش و ارزیابی نوشته دکتر علیرضا منجمی اشاره خواهیم کرد

 

"اهتمام دانایان به فهمیدن است و اهتمام نادانان به روایت کردن"

اولین مسئولیت هر نطام آموزشی این است که یادگیرنگان را از مرحله به یادسپاری صرف مطالب ، به سمت استدلال و حل خلاقانه مشکلات سوق دهد. نظام آموزش پزشکی در ایران ، مخصوصا از منظر آموزشهایش ، سراسر یادسپاری را بر صدر مینشاند گویی در این هیاهو چیزی فراموش میشود ، آنچه تمام طبیبان بر مدار ان میگردند : توانایی در استدلال و حل مسایل بیماران .

استدلال بالینی "کلیدی ترین مهارت در طبابت" است؛ اما به رغم اهمیت آن ، توجه چندانی به آموزش ان در دنیا نشده است و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نیست . به گمانم این مسئله به نگاه ما به استدلال بالینی مربوط است. از یک سو عقیده بر آن است که این مهارت در خلال کار کردن با بیماران کسب میشود و نیازی به آموزش مجزای آن نیست از سوی دیگر عده ای بر این باورند که استدلال بالینی هنر است و هنر، قابل آموزش یا قابل انتقال به دیگران نیست . به بیان دیگر یا یک فرد استدلال بالینی را بلد است یا نه و این با سرشت فرد آمیخته است . این دیدگاها موانع اصلی درراه آموزش استدلال بالینی به نظر می رسند . از سوی دیگر چون استدلال بالینی نوعی آموزش تفکر است ، این گونه از اموزش ، نیازمند یادگیری فعال است . بدین شکل غلبه بر فرهنگ یادگیری غیر فعال و استاد محور – که فرهنگ غالب در بین اساتید و دانشجویان ماست – یکی دیگر از موانع جدی در آموزش استدلال بالینی و حل مسئله است ....

 

 

برای بزرگنمایی روی عکس ها کلیک کنید

 استدلال بالینی
 استدلال بالینی
 استدلال بالینی
 استدلال بالینی
×

 

تیم استدلال بالینی :
  • مسئول حیطه : دکتر سارا شفیعی پور ( فوق تخصص گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان )

 

  • تسهیلگر علمی : دکتر علی سیگارودی ( دکترای عمومی پزشکی و مفتخر به دریافت مدال نقره مرحله گروهی نهمین المپیاد استدلال بالینی )

 

  • تسهیلگر دانشجویی : حمید خواجه پور( دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان )  {آیدی تلگرام جهت ارتباطات بیشتر hamid_khajehpour@ }

 

منابع حیطه :
  • موضوع المپیاد‌‌ در حیطه استدلال بالینی، چهار فیلد ماژور پزشکی عمومی (داخلی، اطفال، جراحی، زنان) است، بنابراین رفرانس های معمول دوره پزشکی عمومی قابل استفاده می‌باشد ولی این به معنای آن نیست که سئوالات دقیقاً از متن کتب رفرانس طرح می شود.

 

دانشجویان عزیز در صورتی که می خواهند با مفاهیم استدلال بالینی و آزمونهای آن آشنا شوند می توانند به کتلاب استدلال بالینی نوشته دکتر علیرضا منجمی مراجعه نمایند.

 


 

نحوه برگزاری کلاس ها :

کلاس ها به صورت مجازی با همکاری و همیاری اساتید بزرگوار سرکار خانم دکتر بازرگان و سرکار خانم دکتر شفیعی پور و در قالب کارگاهای حل سوال برگزار میگردد

 

https://t.me/joinchat/V1TJ4FQXsHvgZy5